Ce este moda durabila?
Moda durabila este un termen cuprinzator care se refera la produse, procese, activitati si parti interesate (factori de politici, marci, consumatori) care urmaresc sa realizeze un sector de moda neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon, bazat pe egalitate, justitie sociala, bunastare a animalelor si integritate ecologica.
Sustenabilitatea in moda inseamna mai mult decat abordarea textilelor sau a produselor. Se adreseaza intregului proces al ciclului de viata al produsului, care include modul in care este produs, consumat si apoi aruncat in gropile de gunoi.
Exemple de moda sustenabila
Marcile de imbracaminte isi pot imparti practicile durabile in patru domenii.
1. Moda etica: aceasta acopera productia, conditiile de munca si practicile de comert echitabil. Moda etica este o atitudine moralista pe care o companie o adopta pentru a se asigura ca nici o fiinta umana sau animale nu sunt ranite din cauza practicilor lor de productie.
2. Moda circulara: aceasta este o ramura a economiei circulare si sustine ca toate materialele si produsele din societate sunt utilizate si circulate intre oameni cat mai mult timp posibil, intr-o maniera sigura pentru mediu, eficienta si echitabila. Aceasta include lucruri precum reciclarea, upcyclingul si economisirea.
3. Slow Fashion: Slow fashion este antiteza Fast Fashion, luand o viziune pe termen lung si luand in considerare intregul ciclu de viata al produsului. Aceasta include impartirea sau inchirierea hainelor, precum si calitatea articolelor de imbracaminte pentru a le ajuta sa reziste mai mult si astfel sa reduca nevoia de a cumpara altele noi.
4. Moda constienta: Acesta este mai degraba un mesaj de transmis consumatorilor, explicandu-le si incurajandu-i sa cumpere produse ecologice si sa se sustina miscarii modei ecologice.
De ce este importanta moda durabila?
1. Generarea redusa de deseuri
Se anticipeaza ca productia globala de deseuri solide municipale va creste la 3,4 miliarde de tone metrice pana in 2050. Acest lucru se datoreaza unui numar de factori, cum ar fi modelele de cumparaturi ale consumatorilor, urbanizarea si cresterea populatiei. Marcile durabile isi propun sa reduca generarea de deseuri prin fabricarea de imbracaminte premium din materiale de lunga durata. Aceste companii de imbracaminte incearca sa copieze tendintele modei de sezon, reducand astfel cantitatea de deseuri generata pe termen lung.
2. Salarii corecte si mediu de lucru sanatos
Majoritatea companiilor de fast fashion care produc haine ieftine si lanseaza mai multe colectii intr-un an isi aprovizioneaza imbracamintea din tarile in curs de dezvoltare. Lucratorii lor sunt abia platiti cu un salariu la limita supravietuirii in timp ce lucreaza ore lungi in conditii precare de siguranta. Exista o presiune constanta pentru fabricare care contribuie la un mediu care are ca rezultat exploatarea lucratorilor. Mai mult, dese acuzatii de munca a copiilor au fost facute si impotriva acestor marci. Companiile de imbracaminte durabile, in schimb, acorda prioritate unui loc de munca sigur si a unei remuneratii echitabile pentru lucratori.
3. Reducerea emisiilor de dioxid de carbon si gaze cu efect de sera
imbracamintea durabila utilizeaza componente biodegradabile din fibre naturale sau reciclate. Aceste materiale cresc fara a utiliza pesticide sau ingrasaminte, consuma mai putina energie si apa si nu folosesc tratament chimic, reducand astfel amprenta totala de carbon a acestor marci.
Humana People to People
Scopul acestei organizatii este de a oferi sprijin financiar proiectelor desfasurate in tarile slab dezvoltate din Africa si India. Organizatia este implicata cu proiecte in special in domenii precum Educatia, Agricultura Durabila, Dezvoltarea Comunitara dar si Protectia Mediului. Rolul acestor proiecte este de a imbunatatii conditiile de viata pentru mii de oameni.Am mentionat de aceasta organizatie, deoarece Humana People to People, practica moda sustenabila Slow Fashion. Acestia colecteaza hainele folosite de la oamenii care le au pentru a le oferi celora care le lipsesc sau pentru a le valorifica in reteaua lor de magazine, folosind ulterior fondurile in finantarea proiectelor desfasurate in Africa sau India.
Odata cu colectarea de haine second-hand, hainele uzate nu mai ajung in depozitele de deseuri, iar resursele pentru productia de haine noi sunt salvate. In acest fel, emisiile de gaze toxice sunt reduse. Iar cei care folosesc hainele second hand joaca la randul lor un rol crucial in promovarea durabilitatii in industia modei: reduce deseurile, conserva resursele, minimizeaza poluarea, sustine practicile etice, incurajeaza creativitatea, contribuie la o economie circulara si sprijina consumul constient.
Astfel, Humana People to People contribuie la protejarea mediului Inconjurator, creeaza locuri de munca si, in acelasi timp, sustine proiectele de dezvoltare a societatilor sarace cu fonduri generate de propriile magazine.