Pentru taranul roman, aceasta zi a reprezentat incantarea si impulsul unui nou inceput, caldura primaverii a readus la viata intreaga natura, iar razele soarelui au incalzit inimile oamenilor, redandu-le placerea de a trai, de a fi impreuna. Astazi dam acestei bucurii de a-l intalni pe celalalt un nume mai precis, mai tehnic, dar si mai rece: socializare.
Istoria unei sarbatori si credintele ei
In zorii zilei de Dragobete, dupa ce se trezeau, baietii si fecioarele, tinerii si fetele, se spalau pe fata si se pieptanau. Apoi, daca vremea parea promitatoare, se adunau in grupuri pentru a strange ghiocei proaspat rasariti din padure, sau pentru a strange lemne uscate pentru foc. Daca vremea era mohorata, atunci fetele se adunau in casele prietenilor sau rudelor lor. Acolo, baietii vecini le faceau o vizita cu scopul de a se distra, de a discuta si glumi. Ei credeau ca, daca vor face schimb de glume si sunt fericiti in acea zi anume, atunci s-ar indragosti chiar in acel an, iar persoana draga inimii lor va raspunde cu aceleasi sentimente de foc. Tinerii si fetele care sa gaseau potriviti se casatoreau in joc: se imbratisau si se sarutau, jurandu-si sinceritate si credinciosie unul altuia.
In mentalitatea colectiva arhaica, dominanta in comunitatile de altadata, a existat si un scenariu invers: daca se intampla ca o fata sa nu se indragosteasca un an intreg sau daca dragostea ei nu a fost impartasita, ea a interpretat acest esec intr-un mod magic: insemna ca o alta fata sau femeie a aruncat asupra ei farmece „uracioase”, astfel incat baietii sau barbatii sa nu fie interesati de ea.
In multe regiuni ale Romaniei, taranii tineau sarbatoarea de Dragobete, adica erau foarte atenti sa nu munceasca in acea zi: nu arau campurile, nu coaseau, nu spalau, pentru a fi feriti de boli, lovituri si pentru ca recolta din acel an sa fie bogata. Era totusi permisa curatarea casei.
Dragobetele nu a fost sarbatorit pe 24 Februarie in fiecare regiune a Romaniei. Pe alocuri, oamenii il celebrau pe 1 martie. Din acest motiv, a fost numita „Dragobete, Cap de primavara”. Odata cu el a inceput noul an agricol. Se spunea ca un urs pe nume Mos Martin (personaj din mitologia romaneasca) a ratacit din barlogul sau in aceasta perioada, dupa ce a hibernat toata iarna. Se mai spunea ca in ziua de Dragobete pasarile se imperecheaza si isi fac cuiburi.
Dragobete a fost, asadar, perceput ca o sarbatoare a primaverii, a vietii, a unui nou inceput. Fecioarele strangeau apa din zapada. Cu aceasta apa, ele se spalau pe tot parcursul anului, in speranta de a deveni frumoase si iubitoare.
Dragobete mitic
In anumite legende romanesti, Dragobete este fiul Babei Dochia. Daca Baba Dochia este intruchiparea fortelor malefice (complota inlaturarea norei ei), atunci Dragobete este exponentul principiului opus, pozitiv al reinnoirii. Faptele eroului mitic sunt exemplare. Etnologii s-au intrecut in exprimarea a tot felul de ipoteze si teorii in jurul acestui personaj mitic. Unii au sugerat ca Dragobete este echivalentul romanesc al divinilor mesageri Cupidon/Eros. El este „purtatorul iubirii si fericirii pe meleagurile romanesti”. Potrivit altora, el este, de fapt, un zeu al iubirii salutand epoca dacilor, care sunt stramosii romanilor.
Ne place sau nu, noi romanii, traim in societati de consum. O societate de consum are avantajele ei, dar are si dezavantaje, ca orice societate. Multi au subliniat ca Ziua Indragostitilor este o sarbatoare de brand. Tentatia de a marca totul, inclusiv pe noi insine, este considerabila. De Ziua Indragostitilor, tineri si batrani deopotriva, fac schimb de cadouri (bijuterii, dulciuri in forma de inima), cine romantice pline de flori si lumanari, sampanie si ciocolata in numele iubirii care le incalzeste sufletele.
Insa, intr-o lume inundata de moda rapida si tendinte de unica folosinta, produsele din piele ecologica din sectiunea Eco Love sunt un far al sperantei pentru un viitor mai durabil. Sunt accesorii create cu grija si dedicare ce ofera fiecarei piese un sentiment de grija si dragoste fata de tot ce ne inconjoara.
Alegand produse sustenabile, consumatorii nu fac doar o declaratie de moda, se alatura unei miscari catre o lume mai verde si mai responsabila. Cu fiecare achizitie, acestia nu investesc doar in calitate si stil, ci si sustin o viziune a gestionarii mediului care este construita pentru a dura.
Timpul poate sterge forma in care ne manifestam dragostea unul fata de celalalt, dar un singur rival poate infrunta si invinge timpul: dragostea dintre noi.